تصفیه آب و خطرات ناشی از عدم استفاده از آن

در دیدگاه بسیاری از افراد نوشیدن “آب خام” (یعنی آبی که هیچ عملی جهت تصفیه آب بر روی آن صورت نگرفته است) مانند آب چشمه و قنات، بسیار سالم تلقی می‌شود. در این دیدگاه که اخیرا گسترش بیشتری هم یافته است این منابع آبی سرشار از مواد معدنی است که در فرآیند تصفیه از آن حذف می‌شود و همچنین بر خلاف آب‌های شهری به موادی مانند فلوراید و فلزات سنگینی مانند سرب که در حین عبور آب از لوله کشی ممکن است به آن اضافه شود، آلوده نشده است.

اما این افراد از خطراتی که استفاده از این منابع آبی ممکن است داشته باشد مطلع نیستند. در این مقاله خواهیم گفت چرا نوشیدن آب چشمه و قنات ایده بسیار بدی است.

دلایل طرفداران مصرف آب خام (تصفیه نشده) چیست؟

در سال‌های اخیر طرفداران استفاده از آب خام همزمان با اقبال عمومی به مواد غذایی ارگانیک رو به افزایش بوده است. از دیدگاه این افراد آب خام که هیچ گونه عملیات تصفیه آب روی آن صورت نگرفته است، دارای مواد معدنی سالم و طبیعی بوده که در فرآیند تصفیه آب جهت تولید آب بهداشتی (که در تصفیه خانه یا کارخانه تولید آب بسته بندی صورت می گیرد)، از آن حذف می‌شود. برخی از افراد عنوان می سازند که استفاده از این آب به شفافیت پوست و هضم بهتر غذاها کمک خواهد کرد. به عقیده آن‌ها آب خام شیرین تر، نرم تر و بدون بوی نامطبوع است.

با افزایش تقاضا برای این آب شرکت های مختلفی هم شروع به کسب درآمد از این نیاز کرده اند. برخی اقدام به بسته بندی آب هایی با عنوان چشمه و قنات کرده و به قیمت بالاتری به فروش می رسانند. برای مثال قیمت یک گالن ۱۰ لیتری از این آب تا حدود ۳۰۰ هزار تومان نیز مشاهده شده است. دستگاه هایی هم برای تولید آب به اصطلاح خام از رطوبت موجود در هوا بدون فیلتراسیون به بازار عرضه شده است.

دلیل اصلی متقاضیان استفاده از آب خام این است که آب شهری یا بسته بندی مانند غذاهای فرآوری شده بوده که در برابر غذاهای ارگانیک یا طبیعی که در این مورد همان آب چشمه یا قنات است، قرار می گیرد. به گفته آنها حجم نفوذ مواد شیمیایی مانند شوینده ها و فاضلاب ها به درون آب های شهری یا بسته بندی بسیار بالا بوده و آن ها را عملا برای شرب ناسالم می سازد.

هر چند به دلایل دفع غیر استاندارد پساب بسیاری از مراکز صنعتی و شهری، آب های سطحی و زیرزمینی به مقداری از آلودگی شیمیایی و مدفوعی ممکن است آلوده باشند، اما طبق تحقیقات بسیاری که صورت گرفته است نشان داده شده است که سطح این آلودگی ها در حدی نیست که به بدن آسیبی برساند [منبع].

لزوم تصفیه آب جهت مصارف شرب

لزوم استفاده از روش های تصفیه آب برای مصارف شرب واضح است: تصفیه آب باعث حذف باکتری، ویروس، مواد شیمیایی، مواد مدفوعی و بسیاری دیگر از آلودگی های آب می شود که در آب های بدون تصفیه مناسب خطراتی جدی برای سلامت انسان ایجاد می سازند.

امروزه استانداردهای بسیاری جهت سالم سازی آب شرب وجود دارد که نتیجه آن جلوگیری از همه گیری بیماری های ناشی از مصرف آب آلوده (مانند وبا) است. در حالی که در گذشته های نه چندان دور این بیماری ها دلیل اصلی آمار بالای مرگ و میر در جوامع بودند. امروزه هم بسیاری از مناطق کمتر توسعه یافته در جهان درگیر بیماری های کشنده ای هستند که عامل اصلی آن استفاده از آبهای سطحی و زیرزمینی آلوده و تصفیه نشده است.

آبهای خام و تصفیه نشده هم در معرض آلودگی های مختلف باکتریایی، میکروبی و نفوذ مدفوعات حیوانات به داخل آن هستند و استفاده از آن ها بدون انجام عمل تصفیه آب خطرات بسیاری از قبیل بیماری های گوارشی و حتی بیماری های کشنده مانند وبا به همراه خواهد داشت. به همین خاطر باید به دلایل بهداشتی از نوشیدن آب خام تصفیه نشده خودداری نمود.

این امید می رود که با اطلاع هر چه بیشتر مردم از خطرات ناشی از مصرف آبهای تصفیه نشده روند استفاده از آن ها رو به کاهش برود. یک روش بسیار موثر جهت قانع کردن این افراد به مصرف آب بهداشتی، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی است که توسط آن هر فردی می تواند بر کیفیت بالای آب مصرفی خود نظارت مستقیم داشته باشد. با انتخاب درست فیلتر آب مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب علاوه بر از بین بردن کامل آلودگی های آب می توان از طبیعی بودن آن نیز اطمینان پیدا کرد.

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید