مقایسه روش‌های نوین و سنتی تصفیه آب – بخش اول

صنعتی شدن، گسترش صنایع و استفاده از کودهای شیمیایی صنعتی در کشاورزی منجر به افزایش آلودگی‌های محیطی مختلف شده است. نتیجه افزایش چنین آلودگی‌هایی، افزایش آلودگی‌های منابع آبی نیز بوده است. با این وجود آیا روش‌های سنتی تصفیه آب جوابگوی نیاز به حذف ذرات ناسالم شیمیایی جدید در آب می‌باشد؟ یا اینکه نیاز است روش‌های مدرنی برای مقابله با این مشکل مورد استفاده قرار گیرد تا آب تصفیه شده عاری از این مواد شیمیایی باشد؟

همانطور که شما نیز شاید هم عقیده باشید، پاسخ این سوال به کارگیری روش‌های جدید و کامل‌تر تصفیه آب است. اما برای اینکه این موضوع را عمیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم بهتر است ابتدا نگاهی به روش‌های ساده و قدیمی تصفیه آب بیاندازیم. روش‌های سنتی می‌تواند چندین انتخاب را پیش روی ما بگذارد. دو مورد از مطرح‌ترین این روش‌ها جوشاندن آب و استفاده از مواد شیمیایی هستند. این دو روش هر چند برخی از آلاینده‌های آب را از بین می‌برند، در حال حاضر استفاده از آنها برای حذف بسیاری مواد مضر برای سلامتی چندان راهگشا نخواهد بود. در ادامه به صورت جداگانه بر روی هر روش و دلایل این مطلب بیشتر تمرکز خواهیم نمود.

استفاده از جوشاندن جهت تصفیه آب

به صورت تاریخی جوشاندن آب یکی از روش‌های موثر در ضدعفونی نمودن آن تلقی می‌شود. این عمل سبب می‌شود بسیاری از میکروارگانیسم‌ها و میکروب‌های موجود در آب به دست آمده از منابع طبیعی از بین بروند. در واقع اگر جوشاندن به صورت درست صورت بگیرد بسیاری از باکتری‌های داخل آب (اما نه همه آنها) را خواهد کشت. برای این منظور با اولین نشانه‌های جوشیدن آب دسته وسیعی از باکتری‌ها و تک‌یاختگانی که به صورت طبیعی در هر آبی وجود دارند کشته می‌شوند که برای گرفتن نتیجه بهتر باید پس از جوشیدن حداقل سه دقیقه دیگر نیز به این عمل مبادرت ورزید.

نقاط ضعف تصفیه آب به روش جوشاندن شامل موارد زیر می‌باشد:

  • برای روشن کردن آتش مورد نیاز جهت جوشاندن آب، نیاز به لوازمی مشتعل و یا آشپزی است که همیشه در دسترس نیست
  • آب جوشانده شده در لحظه قابل مصرف نبوده و باید تا خنک شدن آن منتظر ماند
  • از آنجا که آب جوشانده شده بسیار داغ است، پیش از مصرف مقداری از آن نیز بخار خواهد شد
  • جوشاندن آب تنها باکتری‌ها را می‌کشد اما باقیمانده آنها را از آب حذف نمی‌نماید، برای این منظور بایستی از آب را با گذر از یک صافی به نوعی فیلتر و تصفیه نمود
  • در نهایت نیز دقت شود که جوشاندن آب مواد شیمیایی و ذرات معلق موجود در آب را از بین نمی‌برد. این مورد شامل کلر موجود در آب نیز خواهد بود که منبع اصلی طعم و بوی نامطلوب در آب می‌باشد و در نتیجه آب حاصل ممکن است مزه ماندگی بدهد

با وجود این نقاط ضعف هنوز هم در مواردی که به روش‌های علمی‌تر تصفیه آب در دسترس نیست (مانند شرایط اضطراری و یا حین گردشگری)، جوشاندن آب روش موثری در حفظ سلامتی مصرف کنندگان است. اما در یک منزل مسکونی روش‌های به مراتب بهتری برای تصفیه آب وجود دارد که در ادامه به آنها نیز پرداخته خواهد شد.

برای اطلاع از سایر روش‌های سنتی و جدید تصفیه آب بخش ۲ این مطلب را بخوانید.

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید