تصفیه آب سخت – ۸ نشانه که آب منزل شما مشکل آب سخت دارد – بخش ۱

مشکلات ناشی از وجود آب سخت می‌تواند برای هر خانواده‌ای بسیار عذاب آور باشد. به خصوص کسانی که به تازگی با این مشکل مواجه شده‌اند بیشتر از قبل تاثیرات آب سخت آزار خواهند دید. از این رو رفع مشکلات حاصل از آب سخت به واسطه تصفیه آب می‌تواند تا حد زیادی کیفیت زندگی و سلامت خانواده را بهبود داده و اوضاع را به حالت عادی برگرداند.

اما شاید شما نیز کنجکاو باشید که آب سخت چیست؟ همه ما می‌دانیم که آب از مولکول‌های H2O (که خود حاصل اتصال دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن است)، تشکیل شده است. آنچه که خیلی از افراد به آن توجه نمی‌کنند آن است که بسیاری از مواد دیگر نیز به داخل آب آشامیدن ما وارد می‌شوند. با وجود آنکه برخی از این مواد هیچ ضرری برای بدن انسان ندارند، بسیاری از مواد افزوده شده به آب آشامیدن برای سلامتی مصرف کننده مضر تلقی می‌شوند. از این رو به خاطر داشته باشید که آب لوله‌کشی شهری هیچگاه H2O خالص نمی‌باشد.

در میان این مواد افزوده شده به آب برخی فلزات و املاح سنگین نیز وجود دارد. به آبی که حاوی فلزات سنگین است آب سخت گفته می‌شود. این املاح معمولا به واسطه عبور آبهای زیر زمینی از میان سنگ‌های آهکی به آب نفوذ کرده و شامل فلزاتی مانند منیزیم و کلسیم می‌باشد. پیش از استفاده بسیاری از این مواد باید توسط تصفیه آب حذف شوند.

همچنین آب آشامیدنی ممکن است شامل املاح دیگری مانند آهن نیز باشد که از طریق خاک و یا آبهای به دست آمده از رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و یا حتی سیستم‌های لوله‌کشی قدیمی و زنگ زده در آب ظاهر می‌شوند. در برخی مناطق حتی ممکن است فلزاتی مانند آلومینیوم و منگنز نیز در آب مشاهده شود. برای حذف این مواد نیز به تصفیه آب نیاز است.

طبیعی است که املاحی مانند کلسیم، منیزیم و آهن لزوما برای بدن مضر تشخیص داده نشود و ارزش معدنی برای شما داشته باشد. ولی اثبات شده است که آلودگی‌های آب سخت ممکن است برخی باکتری‌های خطرناک برای سلامتی انسان نیز همراه خود داشته باشد. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفته است نشان داده شده است که سختی آب به صورت مستقیم مسئول رشد باکتری‌ها در آب آشامیدنی شهری تلقی می‌شود. تنها راه اطمینان از سلامت آب مصرفی استفاده از تصفیه آب است.

اگر آب آشامیدنی شما از آب چاه تامین می‌شود به احتمال بسیار زیاد این آب سختی بالایی خواهد داشت. در نهایت دقت شود که بیش از نیمی از منازل مسکونی در کشور مشکل آب سخت دارند. در این مطلب ۸ مشکل بالقوه ناشی از وجود آب سخت که برای شما نیز ممکن است رخ بدهد توضیح داده می‌شود. اگر شما نیز با یک یا برخی از این نشانه‌ها روبرو هستید بایستی با استفاده از یک سیستم تصفیه آب مناسب اقدام به سختی زدایی از آب مصرفی خود نمایید.

۱- آب مصرفی مزه عجیبی می‌دهد

وجود مزه یا بوی عجیب در آب آشامیدن یکی از اولین نشانه‌های داشتن آب سخت و آلوده به حساب می‌آید. در صورت وجود این مشکل قطعا آب شما سخت بوده و یا حاوی آلودگی‌های میکروبی می‌باشد. برای مثال اگر آب طعم فلز می‌دهد احتمالا آهن موجود در آن از حد مطلوب بیشتر است.

اگر آب شما بوی تخم مرغ گندیده می‌دهد، به احتمال زیاد نتیجه وجود طبیعی گاز سولفید هیدروژن و یا واکنش برخی باکتری‌ها با منیزیم در آب است که منجر به تولید سولفات‌ها می‌شود.

برخی از مردم از طعم نامطلوب خاک در آب آشامیدنی گلایه دارند. این موضوع می‌تواند ناشی از وجود گرد و خاک، لوله‌کشی قدیمی و یا جلبک در آب باشد. رشد جلبکی در آب می‌تواند مزه نهایی آب لوله‌کشی را به حالت کپک زدگی نزدیک کند.

هیچ کس دوست ندارد که آب مود استفاده‌اش مزه و یا بوی نامطبوعی داشته باشد. اما این موضوع تنها شروع مشکلاتی است که آب سخت می‌تواند ایجاد نماید. برای رفع این مشکل یک دستگاه تصفیه آب خانگی پیشنهاد می‌شود.

۲- رسوبات نامطلوبی در سطوح و ظرف‌ها ایجاد می‌شود

لکه‌ها و رسوبات متمایل به قرمز و یا قهوه‌ای که ممکن است بر روی برخی از سطوح مانند سینک دستشویی با آن مواجه شوید، نشانه دیگری از سختی آب به خصوص وجود عنصر آهن در آن است. بی دلیل نیست که این لکه‌ها شباهت فراوانی به لکه‌های ناشی از زنگ زدگی دارند. آهن موجود در آب لوله‌کشی می‌تواند به دلیل عبور آب از درون لوله‌های زنگ‌زده و پوسیده و جذب این رسوبات در داخل خود ایجاد شود.

وجود این لکه‌ها و رسوبات تجربه بسیار نامطلوبی را در پی خواهد داشت و جهت رفع آن باید از مقدار زیادی شوینده مناسب استفاده شود که کاری طاقت فرساست. برخی بر این باورند که استفاده از سرکه نیز در از بین بردن این لکه‌ها می‌تواند مثمر ثمر باشد. با این وجود حتی با تمیز کردن این لکه‌ها نیز پس از مدتی سر و کله آن‌ها پیدا شود. به همین علت جهت رفع دائمی چنین لکه‌هایی استفاده از سیستم‌های مناسب تصفیه آب جهت ورودی منزل مانند سختی‌گیرها توصیه می‌شود.

۳- اثر پس‌ماند ناشی از کف به صورت دائم مشاهده می‌شود

یکی دیگر از نشانه‌های وجود آب سخت، ظاهر شدن مداوم لکه‌ها و پس‌ماندهای ناشی از صابون و کف بر روی سطوح است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که به دلیل سختی آب و وجود عناصر کلسیم و منیزیم در آن، پس از بخار شدن آب، آثار واکنش این عناصر با چربی موجود در شوینده‌ها مثل صابون بر روی سطوح به صورت لکه‌های سفید باقی می‌ماند.

رفع پسماند صابون به وسیله تصفیه آب سخت
پاک کردن مداوم آثار پس‌ماند صابون کاری طاقت‌فرسا می‌باشد

زمانی که مشکل سختی آب وجود داشته باشد، پس‌ماند ناشی از کف دائما در تمامی سطوح تجمع خواهد نمود. این امر به این دلیل است که عناصر موجود در آب سخت با چربی‌های موجود در صابون واکنش نشان می‌دهد و پس از بخار شدن آب اثر نامطلوبی بر جا می‌ماند.

اگر شما نیز پس از شستشوی ظروف خود شاهد باقی ماندن لکه‌های نامطبوعی بر روی آن‌ها هستید مشکل از شوینده و یا ماشین ظرف شویی شما نیست، بلکه به احتمال زیاد از مشکل آب سخت رنج می‌برید. این موضوع زمانی بدتر خواهد شد که بدانید پس‌ماند صابون که بر روی سطوح مختلف مانند حمام شما ظاهر می‌شوند می‌تواند منجر به رشد محیط میکروبی حاوی برخی از باکتری‌های بیماری‌زا شوند.

در صورت وجود پسماند ناشی از کف و صابون در آشپزخانه و حمام و دستشویی، در بازه‌های زمانی کوتاهتری مجبور به تمیزکردن خواهید شد و به مقدار بیشتری مواد شوینده برای رسیدن به پاکیزگی مطلوب خواهد داشت. جهت رفع این مشکل استفاده از سختی گیر آب به صورت سیستم تصفیه آب ورودی ساختمان برای رفع مشکل سختی آب توصیه می‌شود.

۴- تجربه نامطلوبی در هنگام دوش گرفتن وجود دارد

برای بسیاری از افراد دوش گرفتن زمان مناسبی برای نه تنها شستشوی آلودگی‌های بدن، بلکه از بین بردن استرس‌ها و نگرانی‌هایی است که هر روز با آن مواجه می‌شوند. اما اگر سختی آب بالا باشد، این تجربه مطلوب ممکن است با ناخوشایندی همراه شود.

همانطور که پیشتر نیز ذکر شد مواد معدنی موجود در آب سخت می‌تواند با صابون واکنش داده و پس‌ماندی نامطلوب ایجاد نماید. به همین علت است که در هنگام دوش گرفتن با آب سخت شستن تمامی صابون و کف از سطح بدن مشکل خواهد بود و لایه‌ای از باقیمانده صابون بر روی پوست باقی می‌ماند. همچنین با وجود آب سخت صابون و سایر شوینده‌ها به خوبی کف ایجاد نخواهند کرد و قدرت شستشوی پایین‌تری خواهند داشت.

از طرفی وجود آلودگی‌ها در آب می‌تواند منجر به ایجاد رسوب و گرفته شدن سوراخ‌های دوش حمام نیز می‌شود. به همین علت پس از مدتی فشار آب خروجی از دوش حمام کاهش می‌یابد.

داشتن آب سخت باعث می‌شود در هنگام دوش گرفتن به خوبی نتوانید بدن و موی خود را بشورید. به همین علت این آب تجربه بدی را در هنگام استحمام ایجاد خواهد نمود.


ادامه این مطلب و لزوم تصفیه آب سخت را در بخش ۲ بخوانید.

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید