مقایسه روش‌های نوین و سنتی تصفیه آب – بخش دوم

در قسمت قبلی این مطلب به برخی روش های سنتی تر تصفیه آب پرداختیم. در این مطلب سیر تکاملی تصفیه آب را دنبال می نماییم.

تصفیه آب به کمک مواد شیمیایی

به صورت کلی دو ماده شیمیایی ید و کلر جهت تصفیه آب نقش اساسی ایفا می کنند. هر دو این مواد دارای سهولت کاربری، ارزان قیمت و سبک هستند.

تصفیه آب به کمک ید

اثربخشی ید در نابودی ویروس ها، باکتری ها و پروتوزوا از مدت ها پیش اثبات شده است. با این وجود هر چه آب سردتر باشد، مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید که ید اثر گذاشته و آن را ضدعفونی نماید. از طرفی ید قابلیت نفود درون خاک و ذرات جامد داخل آب را داشته و به همین علت میزان دوز تزریقی ید در آب همواره متفاوت خواهد بود. از دیگر معایب استفاده از ید جهت تصفیه آب، حساسیت برخی افراد از قبیل زنان باردار و افراد با تیروئید پرکار به آن است که استفاده گسترده از آن را محدود می سازد.

به صورت معمول از ید تنها در موارد کوتاه مدت استفاده می شود و نمی بایستی بیش از سه ماه متوالی مورد استفاده قرار گیرد. بیشتر افراد از طعم باقی مانده ای که ید در آب بر جا می گذارد رضایت ندارند. این طعم نامطبوع توسط حل کردن عصاره شکر در آب قابل رفع است؛ اما بهترین راه مواجهه با این مشکل عدم استفاده از ید در تصفیه آب است.

تصفیه آب به وسیله سدیم هیپوکلریت

روش دیگر تصفیه آب به کمک مواد شیمیایی استفاده از ترکیبات کلر و کلرزنی به آب است. پروسه کلرزنی در آب منجر به ته نشینی مواد جامد، ذرات معلق، دوده و گل و لای موجود در آب به کف مخزن ذخیره آب شده و از نظر ظاهری آب را شفاف تر می سازد. برخی برندهای تجاری مانند کلوراکس در ایالات متحده آمریکا توسط برخی مراجع جهت استفاده در شرایط اضطراری مانند سیل و … که دسترسی به آب شرب را محدود می سازد توصیه شده است.

در این شرایط استفاده از سفید کننده های خانگی مانند وایتکس که با مواد شیمیایی افزودنی بو و رنگی به آنها اضافه نشده است و دارای غلظت ۵٫۲۵ درصد سدیم هیپوکلریت هست توصیه می شود. در صورت استفاده از محلول سفید کننده خانگی با مشخصات ذکر شده جهت تصفیه آب، توصیه می شود ۱۶ قطره از محلول سفید کننده را در یک گالن (تقریبا ۳٫۷۸ لیتر) آب ریخته و هم بزنید و برای مدت ۳۰ دقیقه زمان استراحت دهید. با این عمل آب حاصل بایستی مقداری ناچیز بوی سفید کننده بدهد. در غیر این صورت این پروسه را تکرار کرده و این بار ۱۵ دقیقه زمان استراحت به آن بدهید. دقت کنید که این روش بایستی در زمان مصرف آب اعمال شود و نمی توان از آن جهت ضدعفونی آب و نگهداری استفاده نمود.

این روش تصفیه آب و ضدعفونی آن توسط کلرزنی با سفید کننده معایب بیشماری دارد. در صورتی که بیش از شش ماه از تاریخ تولید سفید کننده گذشته باشد، ممکن است قدرت کافی جهت ضدعفونی نداشته باشد. از طرفی کلر ماده ای بسیار سمی بوده و در صورت استفاده بیش از حد از آن ممکن است منجر به بیماری و مسمومیت شده و حتی به آسیب دائمی به ارگان های بدن و یا به مرگ مصرف کننده بیانجامد.

کلر عامل بسیاری از مشکلات سلامتی نیز عنوان شده است. شما می توانید با مراجعه به بسیاری از مقالات و مطالعات علمی از موارد سوء استفاده از کلر آکاه شوید.


با توجه به مطالبی که در این مقاله و مقاله قبلی عنوان شد، بسیاری از روش های سنتی فیلتراسیون و تصفیه آب معایب بسیاری داشته و مناسب با شرایط کنونی زندگی انسان ها نیست. به همین علت در حال حاضر از روش های پیشرفته تر و با تکنولوژی روز می توان آبی سالم و بهداشتی جهت مصرف روزانه تامین نمود. در مقاله بعدی به روش مدرن تصفیه آب می پردازیم.

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید