تصفیه آب سخت – ۸ نشانه که آب منزل شما مشکل آب سخت دارد – بخش ۲

در مطلب پیشین ۴ نشانه از هشت نشانه از مشکلاتی که آب سخت ایجاد می‌نماید را توضیح دادیم. در این مطلب به باقی پیامدهای آب سخت و لزوم تصفیه آب در این موارد خواهیم پرداخت.

۵- لوله‌ها با گرفتگی مواجه می‌شوند

سر دوش حمام تنها چیزی نیست که به دلیل آب سخت دچار گرفتگی می‌شود. آب سخت می‌تواند موجب مشکلات جدی در لوله‌کشی منازل نیز شود.

رسوبات موجود درون آب عبوری از لوله‌های ممکن است بر روی سطح داخلی لوله‌ها تجمع یافته و مانع عبور راحت آب درون لوله شود. برای رفع این مشکل بایستی هزینه زیادی صورت پذیرد تا گرفتگی حاصل از رسوبات بر طرف گردد.

اگر لوله‌کشی کل منزل شما از جنس مس و یا PVC است به این مشکل برخورد نخواهید کرد. اما برای لوله‌های آهنی و استیل این معضل همواره دغدغه خانواده‌ها خواهد بود. جهت رفع این مشکل استفاده از سیستم‌های سختی گیر و تصفیه آب در ورودی منزل راهگشا خواهد بود.

۶- لباس‌های شسته شده به میزان مطلوب پاکیزه نمی‌شوند

آب سخت می‌تواند اثری منفی در شسته شدن لباس‌ها داشته باشد. این مشکل نیز به دلیل واکنش سوء مواد معدنی موجود در آب سخت مانند کلسیم و منیزیم با شوینده‌ها و نرم‌کننده‌ها می‌باشد. وظیفه شوینده‌ها از بین بردن لکه‌ها و آلودگی‌های موجود در لباس و پارچه است. اما هنگامی که از آب سخت جهت آبکشی لباس شسته شده استفاده می‌شود، مواد شوینده به کار رفته به خوبی از لباس‌ها شسته نشده و منجر به ایجاد لکه‌های ناخواسته‌ای درون بافت لباس‌ها می‌گردد.

همچنین لباس‌های شسته شده با آب سخت چرک به نظر می‌رسند و سریع‌تر کهنه می‌شوند. آب سخت می‌تواند سبب شود که حوله‌های شسته شده زبرتر به نظر بیایند.

یک روش برای مقابله با اثرات سوء آب سخت در شستن لباس‌ها، استفاده از نرم کننده‌هایی که برای سختی زدایی از آب طراحی شده‌اند است. اما این روش در دراز مدت مطلوب نیست چرا که نیاز به مقدار بیشتری نرم کننده (و به تبع آن هزینه بیشتر) و استفاده از آب با دمای بالاتر در حین شستشو خواهد بود. معمولا برای افرادی که مشکل آب سخت دارند توصیه می‌شود که چهار برابر بیشتر از سایرین از مواد نرم کننده استفاده نمایند.

مشکل دیگر آب سخت در شستشوی لباس‌ها این است که همانند اثرات حضور آهن در آب سخت بر روی سطوحی مانند سینک‌ها، لباس‌ها نیز لک خواهند شد. آهن موجود در آب سخت سبب می‌شود که با چند بار شستن لباس‌ها و پارچه‌های سفید رنگ، رنگ آنها به زردی گراییده شود. همچنین آب سخت در واکنش با سفید کننده‌ها منجر به تولید اکسید آهن می‌شود، که به آن رسوب نیز گفته می‌شود.

برای جلوگیری از این اثرات نامطلوب آب سخت، می‌توان از چند فیلتر تصفیه آب پیش از لباس شویی و یا بهتر از آن در ورودی ساختمان استفاده نمود.

۷- اعضای خانواده با مشکل ناراحتی پوستی مواجه هستند

از آنجا که شستشوی بدن در آب سخت منجر به باقی ماندن لایه‌ای از صابون بر روی بدن می‌شود، پوست افراد خشک شده و دچار خارش می‌گردد. مواد معدنی باقی مانده نیز باعث از دست رفتن آب پوست می‌شود.

به این دلایل بیماری‌های پوستی مانند اگزما به خصوص در میان کودکان در معرض آب سخت بیشتر رخ می‌دهد. همچنین ثابت شده است که حمام کردن در آب سخت می‌تواند باعث بدتر شدن اگزما در افراد شود.

۸- لوازم خانگی زودتر فرسوده می‌شوند

این نشانه شاید گرانترین پیامد وجود آب سخت در محل استفاده باشد. رسوبات آب سخت ممکن است در بسیاری از لوازم خانگی مانند ماشین ظرف شویی، کولرهای آبی و آب گرم کن‌ها باقی بماند. تجمع رسوب در آب گرم کن می‌تواند به مقدار بسیار زیادی عملکرد و بازدهی آن را می‌کاهد. از عملکرد سایر لوازم خانگی نیز به نوبه خود کاسته خواهد شد. بازدهی کمتر در لوازم خانگی به معنی مصرف بیشتر انرژی و افزایش هزینه‌های جانبی خواهد بود.

یخ ساز یخچال به دلیل رسوبات آب سخت ممکن است با گرفتگی مواجه شود. طبق بررسی انجمن آب آمریکا آب سخت منجر به افزایش سرعت فرسودگی ماشین لباسشویی به میزان ۳۰ درصد می‌شود. در کل مشاهده افزایش هزینه‌های خانوار به دلیل مشکلات ناشی از آب سخت چندان سخت نیست و سالانه ممکن است این هزینه‌ها تا حدود چند ملیون به شما خسارت وارد نماید.

برای جلوگیری از هزینه‌های ناشی از خسارات آب سخت می‌توان به راحتی از سیستم‌های سختی گیر و تصفیه آب منازل استفاده نمود.

تصفیه آب سخت چه کمکی می‌تواند به شما بکند؟

برای تمام پیامدهای آب سخت راهکارهایی متفاوت وجود دارد. اما یک راهکار جامع برای رفع تمامی این اثرات، استفاده از سیستم سختی گیر و تصفیه آب در ورودی منزل می‌باشد.

سختی گیر آب می‌تواند املاحی مانند کلسیم، منیزیم و آهن را از آب جدا ساخته و شما را از دغدغه‌های ناشی از اثرات سوء آن‌ها رها سازد. سیستم‌هایی از قبیل تصفیه آب با اسمز معکوس همچنین بسیاری از مواد مضر آب را تصفیه خواهد نمود.

برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب با توجه به نیاز شما بهتر است از متخصصین این زمینه کمک بگیرید تا شما را بهتر راهنمایی نمایند.

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید